Pilot - live responsie college - @ Tilburg University geslaagd!

Pilot - live responsie college - @ Tilburg University geslaagd!

Q&A sessies zijn een geweldige manier om je studenten voor te bereiden op het examen en een effectieve en duurzame manier om vragen van studenten over het onderwerp van je cursus te beantwoorden. In dit artikel lichten we de aanpak en de voordelen toe van interactieve live Q&A sessie en bieden we de handleiding in Engels en Nederlands.

Piloot voorbereiding
Mediasite, de software die de Universiteit van Tilburg gebruikt voor het opnemen van videocolleges en het publiceren van videoproducties, heeft de mogelijkheid tot live interactief chatten. Daarnaast kunnen live streams worden opgenomen en opgeslagen voor on-demand views. Dit biedt de mogelijkheid voor docenten om een live interactieve vraag-en-antwoord sessie te organiseren met hun studenten. Studenten hadden hierom gevraagd ter voorbereiding op de examens. Een goede reden voor het team van Teacher Development om dit verder uit te werken en een pilot te starten.

Aanpak
Docent Bob van den Brand, die de afgelopen jaren vele live Q&A-sessies voor zijn studenten organiseerde, gaf ons tips op basis van zijn good practices. Het AV-ondersteuningsteam lichtte de technische procedure toe voor het opnemen van live sessies in de studio. Op basis van deze informatie schreven wij een basisnorm en procedure voor het opzetten van een live Q&A sessie in de studio, voor docenten met weinig of geen studio-ervaring. Er zijn bovendien educatieve richtlijnen toegevoegd voor het voorbereiden van een effectieve live Q&A sessie.

Pilot
Docent Herman de Regt, Associate Professor bij TSH, was bereid om tijdens een live Q&A sessie de standaard en procedure te testen voor zijn cursus. Ter voorbereiding van de sessie is via het Blackboard discussieforum een inventarisatie gemaakt van de vraag van studenten. Herman besprak deze vragen en aanvullende live vragen van studenten in een live sessie van een uur in de studio in de week voorafgaand aan het examen.

Resultaten
Uit gegevens bleek dat meer dan 95 procent van de studenten in de cursus de sessie live of op aanvraag had bekeken. Bijkomend voordeel van dit onderzoek en de live vragen was dat de docent feedback kreeg over het begrijpen van het onderwerp van de cursus en de kans kreeg om misvattingen te verhelderen. Deze vragen en de opgenomen sessie kunnen de komende jaren hergebruikt worden voor de cursus.

Stap voor stap handleiding
Na deze succesvolle pilot is deze info gepubliceerd in een handboek voor docenten. Elke docent kan deze handleiding gebruiken om zijn eigen live Q&A sessie te hosten. Met de vragenlijstinventarisatie via het Blackboard-discussieforum kan een groot aantal e-mails met studentenvragen in de mailbox van de docent worden voorkomen. Studenten krijgen just-in-time antwoord op hun last minute vragen en kunnen de sessie live bijwonen of op aanvraag bekijken. De drempel voor het stellen van vragen lijkt ook lager in een live sessie in de studio dan in een responsiecollege.

Hilke van Nassau, onderwijstechnoloog @ Tilburg University