Didactiek

Vanuit de Community

Leidt video tot meer engagement en beter leren?

In een lezenswaardige bijdrage stelt Patti Shank dat veel beweringen over de positieve gevolgen van video voor leren en engagement gebaseerd zijn op aannames, bijvoorbeeld op basis van opvattingen van betrokkenen. Je moet volgens haar sceptisch kijken naar claims, en vooral oog...
lees meer
Vanuit de Community

Geef eens feedback aan lerenden via video

Dankzij technologische ontwikkelingen is het eenvoudiger geworden om video’s te maken en online te delen. Daardoor kunnen docenten nu ook via video feedback geven aan lerenden. Dat heeft namelijk voordelen ten opzichte van geschreven feedback.
lees meer
Vanuit de Community

Over de bijdrage van Diana Laurillard op de Online, Open and Flexible Higher Education Conference 2018

Begin oktober verzorgde professor Diana Laurillard (UCL Knowledge Lab) op de Online, Open and Flexible Higher Education Conference 2018 in Aarhus een bijdrage met als titel “Blended and Online Learning: Teachers changing the pedagogical landscape”. Twee vragen stonden centraal...
lees meer
Vanuit de Community

Kan het gebruik van online video bijdragen aan succesvol studeren?

Een activerende didactiek kan bijdragen aan succesvol studeren. Online video’s worden vaak geassocieerd met ‘passief consumeren’. Wat mij betreft is er echter een duidelijk verband tussen het gebruik van online video voor succesvol studeren. En dat verband gaat verder dan het...
lees meer
Vanuit de Community

Are we ready for the future? Media literacy – functional literacy for the 21st century

Media and information literacy represent a complex concept as well as a form of functional literacy for citizens in a democratic society. This concept emphasises the right of an individual to communicate, to express, look for, receive and impart information and ideas.
lees meer
onderzoekverslag

Learning from video modeling examples: Content kept equal, adults are more effective than peers

In het onderwijs komen instructievideo’s vaker voor. Dit gaat gepaard met aandacht voor effectieve vormgeving. In dit onderzoek is specifiek gekeken naar het leren van modelvoorbeelden (een (rol)model die een procedure, inhoud of strategie voordoet en uitlegt), en of het gebruik...
lees meer
best practice

Hoe geef je gestructureerde feedback tijdens een interactieve projectvergadering via video?

Hoe geef je gestructureerde feedback tijdens een interactieve projectvergadering via video? Moet ik in dezelfde ruimte zijn om feedback te geven aan een groep studenten, of kan ik dit via video doen? Wat is de impact op de technische, praktische en didactische aanpak? In dit...
lees meer
best practice

Good practices m.b.t. video in het onderwijs

Onlangs publiceerde Weblectures twee artikelen over het video project van Universiteit Maastricht en video portal VideUM. In aanloop van dit project interviewde Ilse Sistermans ondersteuners en docenten van verschillende Nederlandse (en één Belgische) universiteiten en...
lees meer
hulp voor docent

Licentie 'Academia' nu gratis voor alle HO

'Academia' is de online toegang tot bijna 90.000 AV bronnen. Sinds 1 januari 2017 is de licentie voor Academia gratis voor HO. In dit artikel vind je meer informatie over Academia en is de handleiding en PP presentatie toegevoegd, waarmee je Academia verder onder de...
lees meer
professionalisering

Liesbeth Kester over multimedia leren

Eind vorig jaar verzorgde Liesbeth Kester, hoogleraar bij de Universiteit Utrecht, een masterclass over multimedia leren voor de studenten van de masteropleiding Leren & Innoveren Inholland. Het werd een zeer informatieve lezing, waarbij Kester voorbeelden van de...
lees meer

Pagina's

Abonneren op Didactiek