Proefschrift 'Peer feedback to promote deep learning in online education: Unraveling the process'

Proefschrift 'Peer feedback to promote deep learning in online education: Unraveling the process'

Donderdag 23 mei verdedigde Renée Filius haar proefschrift 'Peer feedback to promote deep learning in online education: Unraveling the process'. Na een mooi wetenschappelijk gesprek werd haar de doctorstitel aan de universiteit van Utrecht verleend.

Donderdag 23 mei verdedigde Renée Filius, binnen de wereld van de weblectures welbekend door haar voortrekkersrol in het project OASE, haar proefschrift. Onderwerp was hoe deep learning gestimuleerd kan worden in online onderwijs via het gebruik van peer feedback. Bij de Universiteit Utrecht is het niet mogelijk om een zogenaamd 'lekenpraatje' te geven. Toch is een proefschrift veel toegankelijker als je door de promovenda het onderwerp uitgelegd krijgt. Renée heeft haar lekenpraatje daarom op video opgenomen en je kunt hier deze video bekijken. Het proefschrift zelf is hier te lezen of te downloaden. Elk hoofdstuk bevat een infographic die de inhoud van het hoofdstuk kort samenvat. Een  heel mooie presentatievorm, die zelfs bij niet verder lezen van het hoofdstuk zeer de moeite waard is. Deze vormgeving werd door Elsbeth Kool van Kooldesign.nl verzorgd. Heel mooi, niet voor niets kreeg Renée hier van allen complimenten voor. Een ander opvallend punt aan het proefschrift is dat ieder hoofdstuk ook een rubriek Practitioner Notes kent, voor diegenen die de inzichten opgedaan in het onderzoek in de praktijd willen brengen.

Uit de samenvatting van het proefschrift volgt hier de eerste alinea die duidelijk aangeeft waar het onderzoek over gaat: "Op universiteiten wordt het 'diepgaand leren' nagestreefd. Diepgaand leren betreft het kritisch denken, integreren wat de studenten leert met wat hij of zij al weet, en het leggen van nieuwe verbindingen tussen verschillende concepten. Het is een manier van leren die gevisualiseerd kan worden als een continuüm, waarbij aan de andere kant 'opporvlakkig leren'staat. Dit betreft het memoriseren, hoofdzakelijk gericht op het halen van een toets."

Dit onderzoek is voor leden van de SIG een aanrader, zeker door het gebruik van spoc's tijdens het onderzoek. Een onderzoek over online onderwijs op basis van online onderwijs, heel interessant en vol potentieel voor vervolgonderzoek.