Docentprofessionalisering deel 2: TU Delft

Docentprofessionalisering deel 2: TU Delft

De Delftse MOOC ziet er professioneel uit. De docent spreekt geanimeerd en hapert niet. De 'talking head' wordt afgewisseld met interessante schermbeelden zoals animaties, pencasts, video's en afbeeldingen. Over deze aanpak is goed nagedacht...

Door Esther Breuker, hoofdredacteur. Met dank aan Leon Huijbers (TU Delft)

Ik werd hartelijk ontvangen in een prettige open ruimte waar opnames voor de Delftse MOOCs worden gemaakt. Een kantoortuin  met daarbinnen een grote professionele studioruimte.  Deze studio is opgedeeld in twee delen; een deel voor de studiogasten zoals docenten en een deel voor de AV technici.  Beide delen zijn afgescheiden door middel van  glas. Voor iedereen prettig; de docent kan ongestoord zijn opnames maken en de technici kunnen gewoon hun werk doen zonder muisstil te hoeven zijn, zo antwoordde Huijbers.

Studioruimte

De studioruimte  is professioneel ingericht, incl green screen, autocuescherm en het grote tv scherm  waar het bijbehorend beeldmateriaal op wordt afgespeeld en opgenomen. De docent kan zichzelf tijdens de opnames zien, maar hij kan er ook voor kiezen deze optie uit te laten zetten. Het allerbelangrijkste aldus Huijbers  is dat de docent zich veilig voelt en aan dat aspect wordt veel aandacht besteed.  Dit begint meteen bij de aanmelding en het intakegesprek. Dan wordt de docent door een multidiciplinair team op een ontspannen en prettige wijze begeleid bij het voorbereiden van zijn beoogde opnames. Dit team bestaat uit  o.a. een projectleider coach, de docent assistent, ontwerper en onderwijskundige. Vervolgens wordt er een mediatrainer ingehuurd.

Mediatrainer

De docent wordt door de mediatrainer 2x een halve dag getraind, veelal ook in het gebruik van autocue.   

Hem  wordt dan  geleerd om voor een camera informatie over te dragen en zijn boodschap echt over te brengen. Ook wordt hem geleerd om dynamiek aan te brengen in zijn verhaal. Bij gebruik van autocue  dient het verhaal geheel gescript te worden aangeleverd.. Dit kost even wat voorbereidingstijd, maar het scheelt aanzienlijk in opnametijd. Ander pluspunt is dat het verhaal er zonder haperingen op komt te staan. Niet onbelangrijk dus, als deze opnames de hele wereld overgaan. Bovendien is het doel zo min mogelijk aan nabewerkingen te doen, dat is namelijk erg kostbaar. Tot slot krijgt de docent tijdens zijn opnames  regie instructies mee. Deze zijn allemaal af te lezen op zijn autocuescherm. 

Samenvattend is de Delftse benadering als volgt: 

  1. Er wordt een vertaalslag gemaakt van een  klassendynamiek naar een online belevenis
  2. De docent staat  in dit proces centraal
  3. Hij wordt gecoacht om het beste uit hem te halen
  4. Levendig-enthousiasmerend-aantrekkelijk-boeiend-persoonlijk
  5. Scripting is essentieel om te concentreren op het 'wat'.
  6. Docent  versterken  zodat deze zoveel mogelijk zelf aan de slag kan
  7. Zo min mogelijk kostbare nabewerkingen

Hieronder vind je een tweetal voorbeelden:

 

 

Het gehele proces  is goed doordacht en wordt professioneel uitgevoerd. Het resulaat mag er zijn. Docenten helpen bij een professionele aanpak, werpt dus wel degelijk zijn vruchten af.

Esther Breuker, hoofdredacteur