DIY studio's van Inholland

DIY studio's van Inholland

Steeds meer docenten willen op een laagdrempelige manier zelf video’s maken om studenten snel van dienst te kunnen zijn met kennis- en instructie clips. Het is dan prettig om zo'n opname in een speciaal daarvoor ingerichte ruimte te maken, de zogenaamde Do-It-Yourself-studio. Dit keer het woord aan Inholland….

 

  Tom Visscher en Jeroen Bottema, Inholland

Hebben jullie een DIY-studio en zo ja hoeveel?

Op iedere vestiging van de hogeschool zijn er een of twee ruimtes die ingericht zijn om zelfstandig kennisclips op te nemen. Collega’s kunnen gebruik maken van MyMediasite, maar er gaat ook gewerkt worden met Office Mix. In de ruimtes is de volgende set-up aanwezig: twee beeldschermen, één voor de opname en de andere voor bijvoorbeeld de besturingselementen of aantekeningen, een USB-camera en een speaker Phone. De DIY-studio’s worden veel gebruikt door de collega’s.

Welke succesvolle projecten zijn er te noemen die met DIY-materiaal tot stand zijn gekomen?

Er zijn diverse collega’s die meerdere kennisclips opnemen ter ondersteuning van bijeenkomsten met studenten. Collega Zac Woolfitt, een van de pioniers ten aanzien van de didactische inzet van kennisclips, maakt veel gebruik van de DIY-studio. Zo heeft hij bijvoorbeeld een interessante reeks gemaakt voor zijn workshop ‘videoteaching’, die hij organiseert voor zijn collega’s om ze te helpen met het zelf maken van kennisclips (zie link bij punt 11). Het lectoraat Teaching, Learning & Technology heeft in een DIY-studio een kennisclip opgenomen over het geven van effectieve feedback, die ingezet wordt in diverse onderzoeksprojecten.

Hoe is de ondersteuning geregeld?

Technische en didactische ondersteuning wordt verzorgd door de afdeling Informatievoorziening & Technologie. Informatie over de DIY-studio en ondersteuning bij het zelf maken van een kennisclip wordt deels georganiseerd via een online course in BlackBoard.

Hoe wordt het gebruik van deze DIY-studio bevorderd? Wat raad je collega instellingen aan om te doen?

Collega’s die veel ervaring hebben met het opnemen van kennisclips zijn heel belangrijk voor collega’s die ook graag kennisclips willen maken, maar nog niet goed weten hoe of andere drempels ervaren. Via de Community of Practice Video van de hogeschool (zie ook de animatie) delen collega’s kennis en ervaringen over de inzet van kennisclips in het onderwijs. Deze CoP komt vier keer per jaar bij elkaar, op verschillende locaties, en kan bezocht worden door de collega’s

Overige tips/trucs die je kan aanraden voor je collega instellingen rondom jullie DIY-studio?

Het blijft belangrijk om dicht op de werkvloer didactische en technische ondersteuning te bieden voor de collega’s die met kennisclips aan de slag willen. Niet alleen ‘beginners’ maar ook ‘experts’ hebben een vorm van ondersteuning nodig. Dit is een belangrijk punt van aandacht in het beleid van hogeschool Inholland, maar ook een advies aan collega instellingen om daar continu aandacht voor te hebben. Duurzame implementatie van de didactische inzet van kennisclips vraagt om een combinatie van strategieën: flexibele ondersteuning en scholing, het delen van ervaringen via bijvoorbeeld de Community of Practice Video en uiteindelijk ook het doen van onderzoek naar de effectiviteit van de inzet van de kennisclips.

Heb je een vraag aan andere over de DIY-studio?

Hoe coachen jullie collega’s in het DIY? Is het niet beter om collega’s met elkaar kennisclips te laten opnemen?

 

Jeroen Bottema en Tom Visscher, Inholland