Efficiënt en kwalitatief clips opnemen in de Quickstudio

Efficiënt en kwalitatief clips opnemen in de Quickstudio

Vanuit verschillende gebruikers en bestuurders kwam de vraag naar een voorziening om kwalitatieve clips te maken die in beperkte tijd en met weinig middelen gerealiseerd kunnen worden. Het Polimedia model van UPV uit Valencia bracht hier uitkomst in, zij hebben een concept ontwikkeld in de vorm van een “Quickstudio” na een format van Educause..

 Scenario
Tijdens het project rondom didactische inzet van video op onze instelling, bleek dat docenten geen tijd hebben om clips te maken die veel voorbereidingstijd nemen, zoals bv het maken van een script en dergelijk. Daarnaast zijn de kosten voor het maken van videoproducties voor het reguliere onderwijs tamelijk hoog. Dat maakt het minder schaalbaar en betaalbaar. Vanuit verschillende gebruikers en bestuurders kwam de vraag naar een voorziening om kwalitatieve clips te maken die in beperkte tijd en met weinig middelen gerealiseerd kunnen worden. Het Polimedia model van UPV uit Valencia bracht hier uitkomst in, zij hebben een concept ontwikkeld in de vorm van een “Quickstudio”. In dit artikel wordt dit concept in 7 punten verduidelijkt.


1. Wat is het?
De Quickstudio bestaat uit een vaste opstelling voor het opnemen van Rich Media clips. In de opname zie je de docent in halftotaal, naast de PowerPoint presentatie. Door de vaste opstelling, eenvoudige doch degelijke technische ondersteuning ter plaatse, een gestandaardiseerd proces en verregaande automatisering kost het opnemen van een clip weinig tijd. Docenten zijn zelf wel verantwoordelijk voor de inhoudelijke voorbereiding, en het oefenen van hun presentatie. Direct nadat de opname gereed is, ontvangen docenten een url die ze op kunnen nemen in een online of leeromgeving. Ook kunnen zij de clip na afloop eenvoudig bewerken, door er in te snijden, of slides te vervangen. Bewerking van de clips gebeurd in de online omgeving van MyMediasite.

2. Hoe werkt het?
Docenten bereiden zelf een presentatie voor. De studio kunnen zij per uur boeken. Via email of telefoon wordt de beschikbaarheid gecontroleerd door een medewerker die verantwoordelijk is voor de ondersteuning van de studio. Vaak kunnen opnames nog op dezelfde dag plaatsvinden. Een technisch medewerker helpt docenten bij het opstarten, en zetten de presentatie van de docent gereed voor opname. De clips worden in een take opgenomen, als er iets fout gaat dan moet de docent opnieuw beginnen. De opnames worden automatisch verwerkt en op een server geplaatst. Na afloop van de opname ontvangt de docent de url naar de opname volledig automatisch in een email. Hieruit selecteren zij de best geslaagde opname en kunnen desgewenst eventueel kleine versprekingen zelf verwijderen.

3. Wie werkt hiermee?
Docenten van de Vrije Universiteit maken gebruik van deze Quickstudio voor creatie van korte kennisclips. Ook maken andere medewerkers van de VU soms korte wervings-pitches op die zij inzetten voor een bijeenkomst of een evenement. Zoals in het scenario beschreven, is het concept van de Quickstudio ontwikkeld door de Universitat Politècnica de València. Daar wordt de Quickstudio intensief ingezet voor creatie van 5000 clips per jaar. De creatie van deze clips maken onderdeel uit van een groter programma rondom open en online onderwijs. Vanuit dit programma is een repository beschikbaar gekomen waarin de opgenomen clips openbaar toegankelijk zijn. 

4. Waarom is de Quickstudio belangrijk?
Gebruik van deze studio is laagdrempelig voor docenten. De beschikbaarheid en het gebruiksgemak stelt hen in staat om op een eenvoudige manier kennisclips te maken met goede kwaliteit (beeld en geluid). Het is dan niet nodig om zelf een stille ruimte met een camera, microfoon en geschikte verlichting te organiseren. Het nieuwe werken op basis van “flexibele werkplekken” is vaak een drempel om op de eigen werkplek clips op te nemen.
Docenten kunnen ook de Quickstudio gebruiken voor het oefenen van een presentatie. Daarnaast is het mogelijk om via workshops presentatietrainingen te verzorgen voor een kleinschalige groep docenten. De snelle beschikbaarheid van de opname maakt het mogelijk om direct te reflecteren op het resultaat en de clip in te zetten voor onderwijsdoeleinden.

5. Welke nadelen zijn er?

  • Voor veel instellingen is het vinden van een geschikte ruimte voor inrichting van een Quickstudio lastig. Als bouwkundige aanpassingen nodig zijn dan zijn de kosten vaak hoger dan de benodigde apparatuur.
  • De opstelling van de camera en de verlichting is vast. Als een andere opstelling nodig is dan zal je moeten uitwijken naar een andere studio of een tweede Quickstudio inrichten.
  • Als je nog niet eerder een clip hebt opgenomen, is het lastig in te schatten hoeveel tijd je er voor nodig hebt. Het helpt hierbij om de presentatie “droog” te laten oefenen.
  • De nabewerkingsmogelijkheden via de webeditor zijn beperkt. Je kunt stukjes verwijderen en dia’s verwijderen, verschuiven of toevoegen.
     

6. Waar gaat het naartoe?

  • Bij de doorontwikkeling is de balans tussen nieuwe mogelijkheden en eenvoud in gebruik heel belangrijk. Een belangrijke wens is het vloeiend opnemen van het computerbeeld, in plaats van als enkele dia’s per seconde. Presentaties met daarin animaties worden dan beter opgenomen. Ook het aanwijzen of annoteren in het computerbeeld wordt dan goed weergegeven.
  • Nu zijn de opnames nog in een standaard weblectureformat beschikbaar. Het is de bedoeling dat de interface toegaat naar een wat strakkere vormgeving, naar voorbeeld van het concept dat in Valencia is ontwikkeld. 

  • De opname komt nu binnen op het Mediasite platform. Een exportmogelijkheid naar bijvoorbeeld Youtube, Vimeo of iTunes U zou ook meerwaarde bieden.
     

7. Wat betekent dit voor het onderwijs?
De Quickstudio maakt het mogelijk om laagdrempelig en eenvoudige wijze een kennisclip op te nemen van voldoende kwaliteit, zonder zorgen over camera’s, verlichting, geluid en software, en ruim budget. De voorziening kan ook gebruikt worden om te werken aan de ontwikkeling van presentatievaardigheden. Als docenten willen starten met “blended learning”, is de beschikbaarheid van een Quickstudio handig om korte clips op te nemen die stukjes theorie behandelen eventueel verrijkt met toepassings-voorbeelden. Docenten kunnen studenten opdracht geven om clips op te nemen en hiervoor een aantal uren de Quickstudio te reserveren. Betaalbare en schaalbare basisvoorzieningen zijn essentieel om veranderingen in het onderwijs van de grond te krijgen.

Sylvia Moes en Erik Boon, VU