Universiteit Utrecht opent eerste virtual classroom

Universiteit Utrecht opent eerste virtual classroom

Op de Universiteit Utrecht (UU) is het sinds afgelopen week mogelijk om onderwijs te volgen en te geven via een zogenoemde virtual classroom. Het virtuele klaslokaal is een primeur op de Nederlandse universiteiten.

Bron: https://www.uu.nl/nieuws/universiteit-utrecht-opent-eerste-virtual-classroom

Op de Universiteit Utrecht (UU) is het sinds afgelopen week mogelijk om onderwijs te volgen en te geven via een zogenoemde virtual classroom. Het virtuele klaslokaal is een primeur op de Nederlandse universiteiten.

In de virtual classroom kan een docent vanuit een studio lesgeven aan maximaal 36 studenten. Ook kunnen wetenschappers de studio gebruiken om te vergaderen met bijvoorbeeld collega’s uit het buitenland. De virtual classroom draagt volgens de UU niet alleen bij aan vernieuwing van het onderwijs, maar ook aan vermindering van CO2-uitsoot door mobiliteit. De UU zegt de komende twee jaar fors te willen investeren in technologieën die onderwijs op afstand mogelijk maken. Annetje Ottow van de UU zegt dat de virtual classroom perfect bij de universiteit past. “We kunnen zo ons onderwijs versterken én werken aan duurzaamheid en internationalisering.”

Interactie

De virtual classroom biedt ten opzichte van het oude onlineonderwijs veel meer mogelijkheden. De docent staat voor zes schermen waarop zes studenten per scherm te zien zijn. Hierdoor is er veel meer interactie dan op de oude manier. Daarnaast beschikt de docent over nog twee schermen waarop bijvoorbeeld een presentatie is te zien of resultaten van online vragen. Ottow zegt dat de UU meer wil samenwerken met andere universiteiten en tegelijkertijd de CO2-uitstoot door mobiliteit wil verminderen. “Natuurlijk is het belangrijk dat je collega’s of studenten in het buitenland live ontmoet. Maar soms kan het ook echt digitaal, en de virtual classroom gaat hierbij helpen.”

 

Een voorbeeld uit een les zou kunnen zijn:

De docent begint met een uitleg van twee theorieën. Na een kwartier ziet hij aan de studenten dat zij minder betrokken zijn. Daarom besluit hij op dat moment om een quiz in te zetten. Hij vraagt welke van de twee theorieën een bepaald nieuwsitem van die ochtend het beste kan verklaren. De docent ziet de antwoorden van op alle studentenschermen verschijnen en laat aan de studenten de distributie van de antwoorden zien.

Vervolgens vraagt de docent persoonlijk (de naam staat van iedereen op het eigen scherm) aan twee studenten om hun verschillende antwoord toe te lichten. Een discussie ontstaat. Ondertussen ziet de docent dat er meerdere ‘silent questions’ binnenkomen van studenten die het verschil tussen beide theorieën niet goed begrijpen. De docent rondt de discussie af en beantwoordt de vragen van de studenten.