Media & Learning conference: verslag en opnames beschikbaar

Media & Learning conference: verslag en opnames beschikbaar

Op 20 en 21 november 2014 vond in het ministerie hoofdkantoor in Brussel De Media & Learning Brussels 2014 conferentie plaats. Het centrale thema van deze conferentie was; Van passief naar actief gebruik van media in het onderwijs en leren.

Op 20 en 21 november 2014  vond in het ministerie hoofdkantoor in Brussel De Media & Learning Brussels 2014 conferentie plaats. Het centrale thema van deze conferentie was; Van passief naar actief gebruik van media in het onderwijs en leren.  De  conferentie werd druk bezocht;  298 deelnemers uit 42 landen kwamen samen  om de impact van media op het onderwijs te bespreken. In dit artikel vind je de verslagen, links naar opnames en slides en mijn persoonlijke indruk van het congres.

Afgelopen jaren heb ik met veel plezier het Diverse congres bijgewoond waar media en leren centraal stond. Helaas is dit congres een stille dood gestorven en ontdekte ik een voor mij 'nieuw' congres: Media& Learning te Brussel. Vorig jaar was ik er voor het eerst en werd aangenaam verrast door de diversiteit aan deelnemers, presentaties en ideeen en de buitengewoon uitstekende lunches verzorgd door onze bourgondische zuiderburen. Dit jaar was ik er weer, als  deelnemer maar ook als mede organisator van de pre-confrentie die op 19 november plaatsvond.  Inclusief deze pre-conferentie, waar ik in een ander artikel op terug kom,  ben ik  drie dagen ondergedompeld geweest in 12 ''media en leren' thema's:

- Effectieve mediageletterdheid regelingen
- Inbedding van filmeducatie in het onderwijs
- Programmeren als creativiteit
- Beste onderzoeksresultaten met betrekking tot mediageletterdheid en onderwijs
- Het opnemen van video in het ontwerp van het hoger onderwijs cursussen, waaronder MOOCs
- Media ondersteund taalonderwijs
- Games - een educatieve media-fenomenen
- Bevoegde en veilig gebruik: lesgeven en beoordelen van digitale competentie
- Media ondersteund wetenschapsonderwijs
- Media archieven en onderwijs
- Cultureel onderwijs en de rol van de media
- Curating OER en OER Repositories

Onder het kopje 'documenten' vind je een volledig verslag van veel presentaties

De conferentie kende diverse Keynotesprekers

link naar keynotes donderdag 20 november 2014

Link naar keynotes vrijdag 21 november 2014

 

 

De presentatie van David Puttnam, op vrijdag 21 november was, hoewel niet geheel nieuw voor mij, wel inspirerend, zeker de moeite van het bekijken waard. Bij aanvang  haalt hij de volgende quote aan van Larry Summers “Change takes far longer than you expect,but when it does occur, it happens faster than you ever believed possible”. Vervolgens licht hij toe dat het tijd is voor ander onderwijs en welke rol video daarbij speelt. Hij besluit zijn presentatie met de boodschap het niet op te geven.

   

 

 

Daarnaast zijn de jaarlijkse MEDEA Awards uitgereikt. Het doel van de MEDEA Awards is om innovatie en good practices op het gebied van media (audio, video, grafisch en animatie) in het onderwijs te bevorderen. Deze uitreiking is te bekijken door  op de afbeelding te klikken.

De parallelsessie die ik donderdag om 11.30 (Otlet room)  mocht modereren bleek een interessante. Ze presenteerde Jorn Loviscach Fachhochschule Bielefeld (University of Applied Sciences), Germany over 

Why and how do explanation videos work? And do they? een goed verhaal over instructieclips, de verschillende soorten en hoe deze binnen MOOCs worden ingezet. Ook Bob van de Brand  (Tilburg University) presenteerde zijn Istar model en hoe ook dat model binnen MOOCs uitstekend in is te zetten.

Naast vele parallel sessie kon je je ook inschrijven voor diverse masterclasses zoals 'Creating Animated Videos with Students' en  Creating Accessible Video, vonden er discussies plaats en werden er documentaires uitgezonden. Al met al een afwisselend en veelal inspirerend programma.  Zeer de moeite waard dus om eens rustig op  zoek te gaan naar interessante presentaties, door in het overzicht te klikken op tijdslots en locaties.

Esther Breuker, hoofdredacteur.