Symposium De toekomst is nu

Symposium De toekomst is nu

Donderdag 23 november vierde het audiovisueel centrum van de UvA en het AMC het 40 jarig bestaan met het drukbezochte symposium De toekomst is nu. Dagvoorzitter Etienne Verheijck leidde de keynote spreker Bas Haring en vele andere sprekers bekwaam bij het publiek in en hield een mooie mondelinge wrap up. Terwijl hij deze hield verscheen achter ...

Donderdag 23 november vierde het audiovisueel centrum van de UvA en het AMC het 40 jarig bestaan met het drukbezochte symposium De toekomst is nu. Dagvoorzitter Etienne Verheijck leidde de keynote spreker Bas Haring en vele andere sprekers bekwaam bij het publiek in en hield een  mooie mondelinge wrap up. Terwijl hij deze hield, verscheen achter hem het universum in beeld en nadat hij zelf op het knopje gedrukt had kreeg de zaal een video wrap up van de hele middag gepresenteerd. Fantastisch!

In de pauze kon uitgebreid over een Doemarkt gezworven worden, bij de borrel hield het AVC open huis, waarbij de bezoekers uitleg kregen over de verschillende faciliteiten.

Docent Denise van Diermen hield 's middags aantekeningen bij die ze graag wilde delen:

Etienne Verheijck, dagvoorzitter, De toekomst is nu

Cilt is het centre for Innovation in Learning & Teaching, waar hij vice- provost van is.

  •  Onderzoek naar onderwijs agenda gaan opstellen. Wat vinden we nu essentieel om uit te zoeken op onderwijsgebied op CILT
  • Docentprofessionalisering en video/blended learning
  • EPA's om docenten te beoordelen?

Bas Haring Waarom video in het onderwijs en waarom niet?

Hij gebruikt video met als doelstelling: uitleggen van ingewikkelde wetenschappelijke kennis dmv video

  • feiten (niet nuttig voor video)
  • proces (wel nuttig voor video?)
    • opdoen van wetenschappelijk kennis (onderzoek doen) Instructies geven.
    • kennistoename of -verandering (zeer geschikt voor video!) Voorbeeld: hoe komt de boom aan massa
  • resultaat (wel nuttig voor video)
    • theorie ('verhaaltje')
      • chronologische volgorde (eerst dit, dan dat en vervolgens zo)
      • redeneerstappen (als dit dan dat mits zus en zo). Lijkt Bas Haring erg moeilijk om hier video voor te gebruiken.

Wanneer gebruik je video? (Voorbeeld Ikea folder billy kast versus videoinstructie)

  • Als je iets ingewikkelds technisch moet uitleggen is het wellicht handig. 
  • Video kan soms andere aspecten toevoegen dan alleen educatief iets goed uitleggen.
  • Khan Academy weer eens checken op nuttige filmpjes.

Valkuil van video:

  • Informatie op scherm verdwijnt snel en filmpjes gaan te snel en er worden woorden en termen gebruikt die de student niet snapt.
  • Je ziet bij video altijd maar 1 ding tegelijk en achter elkaar in de tijd, nooit meerdere zaken tegelijk in 1 beeld. Soms is statisch plaatje wellicht beter (Plaatje van Saturnus).

En verder:

  • "Pratende hoofden"  zijn plezierig om naar te kijken. 
  • Denk goed na over eigenschappen van een medium voordat je het kies of inzet!

Rik Jager, ICT, Onderzoeksresultaten over de effectiviteit van webcolleges

Annemarie Zand Scholten en Nynke Bos, onderzoek Webcolleges

Conclusie
We moeten ons richten op de rol van het webcollege, studenten ervaren het als een recht. Er is geen duidelijke relatie met studiesucces. Je kunt wel kijken welke stukjes videocollege vaak worden teruggekeken. De kijkresultaten teruggeven aan docenten zodat die daar hun conclusies uit kunnen trekken. 

Ervaringen met virtual en augmented reality en 360 graden video

Thomas Hurkxkens en Beerend Hierck, Leiden, Centere for Innovation, Virtueel leren brengt theorie tot leven
Eerst het leerprobleem definieren, daarna pas de technische oplossing verzinnen. Studenten van het LUMC kunnen - door middel van mixed reality - de anatomie en bewegingen van hun eigen enkel tot in detail onderzoeken.

Werner Degger  AVC 360 graden video in het onderwijs 

De beleving van 360 graden video in indrukwekkend, maar waar ligt de meerwaarde voor het onderwijs en hoe kun je er zelf mee aan de slag gaan.

Roxy van de Langkruis  HvA Virtuele crime scene

De virtuele plaats delict geeft studenten van de opleiding Forensisch Onderzoek de kans op plaatsonafhankelijk onderzoek te kunnen uitvoeren.

Best practices

1. Carlos Serra, ACTA.
Praktijkonderwijs met de Simodont dental trainer, veilig gebruik virtuele tandheelkunde.

2. Carmen Lie-Lahuerta, docente Spaans
Over de verbetering van uitspraak met gebruik van virtual reality en een programma voor Google Glass om Spaanse klinker uitspraak te oefenen.

3. Bernadette de Bakker, embryonaal 3D modellen omgezet in onderwijsclips
Koppeling maken met klinische casus als er iets mis gaat tijdens de embryonale ontwikkeling.

4. Werner Degger en Arnout Probst: De inzet van kennisclips in het onderwijs

  • Video over wat docenten vinden van kennisclips. Alle docenten vonden het een meerwaarde hebben. Maatwerk maken, voor elke docent eigen manier van kennisclips. Meteen laten volgen door een toets als feedback voor de docent.
  • Kennisclips delen? Ja! Waar kunnen ze bewaard worden zodat ze ook gevonden kunnen worden en gedeeld. Geld en tijd nodig!

Wrap up door Etienne Verheijck

Denise van Diermen​ en Hans Bronkhorst